Välkommen till oss!
Välkommen till vår bostadsrättsförening, vi är glada att ni valt att flytta hit och hoppas att ni ska trivas. I en bostadsrättsförening arbetar vi tillsammans för ett bra och trivsamt boende. Du har inflytande på hur föreningens sköts genom din möjlighet att rösta på föreningsstämmor. Om det går bra för föreningen så gynnar det alla medlemmar, det är det som är så bra med en bostadsrättsförening. Här kommer lite information som kan vara bra för dig som nyinflyttad.
En bostadsrättsförening styrs av stadgar men lyder också under ett antal andra lagar. Som medlem i en bostadsrättsförening innebär det att man accepterar föreningens stadgar och att man åtar sig att följa dem. I stadgarna beskrivs reglerna för föreningens verksamhet. Det är var och ens skyldighet att känna till, förstå innebörden av och efterleva föreningens stadgar. Gällande stadgar finner du under menyn ”Dokument & Nyhetsbrev” – ”Stadgar”.
Därutöver har styrelsen tagit fram ett antal styrdokument, detta för att vi tillsammans ska kunna må gott!
Dessa styrdokument finner du under menyn ”Dokument och Nyhetsbrev” – ”Dokumentarkiv”. Styrdokumenten återfinns även under ”Boendeinformation” och den underrubrik som berör ämnet där det finns ett styrdokument. Där finns följande styrdokument;
”Begäran om tillstånd för ändring i lägenhet”,
”Ordningsregler – tvättstugor”,
”Parkeringspolicy”,
”Regler för balkonger, altaner, uteplatser och föreningens mark”,
”Regler och information om uthyrning av kvarterslokal”,
”Regler och information om användning av bastun”,
”Regler vid renovering”,
”Riktlinjer för andrahandsuthyrning”,
”Rutin för avflyttningskontroll”,
”Trivsel och ordningsregler”,
”Vem ansvarar för underhållet”.
Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningens verksamhet och att verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. Styrelsen utses normalt sett på ordinarie föreningsstämma (årsmötet) och sköter föreningens angelägenheter fram till nästa stämma. Föreningsstämman är föreningens högsta beslutande organ. Föreningen anlitar Riksbyggen som förvaltare inom områdena ekonomisk förvaltning, fastighetsdrift, styrelseutveckling samt teknisk förvaltning. I maj månad brukar normalt föreningsstämman äga rum i föreningens kvarterslokal.
Styrelsen ger ut ett Nyhetsbrev som innehåller sammandrag från olika möten, kommande aktiviteter samt annan aktuell information för föreningens medlemmar som tas upp och belyses som exempel aktuella trivselfrågor. Nyhetsbrevet delas ut i postboxen samt återfinns under menyn ”Dokument & Nyhetsbrev” – ”Nyhetsbrev”.
För att hålla nere vissa kostnader för föreningen har vi valt att sköta en del av underhållet själva i egen regi (självförvaltning), på köpet får vi även en trevlig social samvaro. Vi har en trädgårdsgrupp, gräsklippargrupp samt en underhållsgrupp som utför vissa underhållsarbeten samt en del mindre reparationer. Vill du vara med och hjälpa till i någon grupp är du så klart välkommen. På anslagstavlan i varje hus finns telefonnummer till styrelsen och andra kontaktpersoner, kontakta någon av dessa om du tycker att det skulle vara kul att vara med i någon arbetsgrupp, mer information finns även under menyn ”Organisation” – ”Förvaltning” samt”Organisation” – ”Arbetsgrupper”.
Styrelsen ansvarar för bland annat kölista för garage och P-plats samt tar emot felanmälan. Ansvarig för hantering av kölistorna finner du på anslagstavlorna i de stora husen eller under menyn ”Organisation – Arbetsgrupper, ansvarsområden” . Läs även mer under menyn ”Boendeinformation” – ”Parkeringar, garage, bilfritt område”.
I månadsavgiften ingår; värme, vatten och avlopp, bostadsrättstilläggsförsäkring, driftskostnader, underhåll och investeringar, lån och amorteringar med mera. Man har även tillgång till förråd, tvättstuga, barnvagnsförråd, cykelförråd, hobbyrum, lekpark, bastu, sop-/återvinningsrum och kvarterslokal med övernattningsmöjligheter. Läs mer om ”Avgifts/hyresavins olika delar – vad är månadsavgift och vad är serviceavgifter?”
- Bastu. Bokningslista finns bredvid dörren till bastun, skriv in ditt namn på listan för den tid när du vill basta. Bastun ligger en trappa upp på Östfjällvägen 23. Din egen lägenhetsnyckel passar även i detta lås. Alla som nyttjar bastun städar efter sig.
Mer information om bastun:
”Regler och information om användning av bastun” (pdf) ». - Hobbyrum. Återfinns en trappa upp på Östfjällvägen 9. Lokaler är till för enklare hobbyverksamhet som snickeri och målning. Där finns en snickarbänk och en del verktyg, med mera.
Boka tid med uthyrningsansvarig, vem det är kan man läsa på anslagstavlorna i trapphusen samt på föreningens webbplats under menyn ”Organisation” – ”Arbetsgrupper, ansvarsområden”. - Kvarterslokal. Bokningslistan finns på anslagstavlan i entrén på Östfjällvägen 15. Om önskad dag och tid är ledig i bokningslistan skriv in ditt namn (medlem/bostadshavaren), lägenhetsnummer samt telefonnummer i bokningslistan. Kontakta därefter uthyrningsansvarig för att bekräfta din bokning samt för utlämning av nyckel.
Vem som är uthyrningsansvarig kan man läsa på anslagstavlorna i trapphusen samt på föreningens webbplats under menyn ”Organisation” – ”Arbetsgrupper, ansvarsområden”.
Mer information om kvarterslokalen:
”Regler och information för uthyrning av kvarterslokal” (pdf) » - Låneverktyg & redskap. Det finns en hel del verktyg, redskap, m.m. att låna av föreningen. Detta sköts av ordförande och vice ordförande samt trädgårdsgruppen. Läs mer under menyn: ” Hållbarhet – Föreningens släpvagn, låneverktyg, redskap och grillved”.
- Släpvagn. Föreningen har en släpvagn som boende i föreningen har möjlighet att hyra. Släpvagnen är en Tiab 2410 med totalvikt 1000 kg och 750 kg maxlast. Läs mer under menyn: ”Hållbarhet – Föreningens släpvagn, sparkpool låneverktyg, redskap och grillved”.
- Låna sparkar som finns i sparkpoolen 🙂.
I samband med förra cykelrensningen sattes det även märkband på sparkarna. Det var många sparkar som visade sig inte hade någon ägare. Styrelsen beslöt då att vi skulle fräscha upp och märka dessa. En medlem har slipat, målat, lackat och lagat dessa sparkar – återbruk. Givetvis är sparkarna ”saffransgula” samma färg som använts i lekparken och så står det ”Saffransbullen” med grön text. Ni medlemmar kan använda sparkarna, de finns i cykelförråden. Där finns även barnsparkar. Om ni åker någonstans och stannar måste ni se till att ni kan låsa fast sparken.
Läs mer under menyn: ”Hållbarhet – Föreningens släpvagn, låneverktyg, redskap och grillved”. Grillved att hämta.
Det finns ved staplad under granarna på baksidan av Östfjällvägen 19 och mot Östfjällvägen 11. Det är fritt fram för er medlemmar att hämta ved där om ni vill kunna gå och grilla något gott på grillplatsen nere vid sjön eller på annan grillplats.
När vi har avverkat i området har vi tagit hand om lämplig björkved, kapat till det i lämpliga längder och kluvit veden.
I kvarteret använder vi inte ved i grillarna! Gnistor kan flyga i väg och starta en brand.
Läs mer under menyn: ”Hållbarhet – Föreningens släpvagn, låneverktyg, redskap och grillved”.
Läs även mer under menyn ”Boendeinformation” – ”Gemensamma lokaler”.
Läs även ”Trivsel och ordningsregler”.
I vårt kvarter finns också:
- En tvättstuga i varje flerfamiljshus. Tvättstugan bokas på anslagstavlan, du får endast boka två tvättider i följd. För mer info beträffande tvättstugor:
”Ordningsregler – tvättstugor” (pdf) » som innehåller vad som gäller beträffande följande områden, tvättider, dosering av tvätt- och sköljmedel, tvättråd, efter avslutad tvätt, vid felaktigheter och övrig information. - Lekpark.
- Barnvagnsförråd i alla stora hus.
- Två cykelförråd.
- Återvinnings-/soprum med källsortering. Ej grovsopor – dessa ska till återvinningscentral. När man renoverar, köper möbler m.m. ska man ta dessa emballage till återvinningsstation (närmaste finns vid Storfjällvägen/Tvärågränd) eller till återvinningscentralen på Odenskog industriområde, Krubbvägen 6. Annars får föreningen betala för extratömning av kärlen. Sopsorteringsguide finns under menyn ”Hållbarhet – Sorteringsguide – sop-/återvinningsrum”.
- Kompostbehållare för kruk- och uteväxter, dessa finns nedanför det nedre garaget.
- Torkställningar finns tillgängliga vid Östfjällvägen 19 och 23. Frisk luft ger fräsch tvätt och vi blir mer hållbar genom att spara ström när tvätten torkar utomhus.
Till lägenheten hör tre nycklar, tre nyckelbrickor och fyra nycklar till fastighetsbox, medlemmen kan beställa ytterligare nycklar samt nyckelbrickor. Nyckelbrickan ger tillträde till entréport dygnet runt. Portkoden ger tillträde till alla portar mellan 06,00 – 21,00. Lägenhetsnycklarna ger tillträde även till barnvagnsförråd, tvättstuga, cykelförråd samt sop-/återvinningsrum.
Mäklaren ska ta reda på hur många nycklar, nyckelbrickor samt fastighets-boxnycklar lägenheten har.
Lägenheten ska vara utrustad med brandvarnare, brandfilt och en 6 kg pulversläckare. Dessa hör till lägenheten och varje bostadsrättshavare ansvarar för att dessa fungerar. Vid ägarbyte ska brandskyddsutrustningen lämnas kvar i lägenheten.
Det finns också parkeringstillstånd för att gäster ska kunna parkera på föreningens gästparkeringar. Maxtid för besöksparkeringarna är 24 timmar. Parkeringstillståndet tillhör lägenheten och skall medfölja lägenheten vid eventuell avflyttning. Vid behov av nytt parkeringstillståndet ska denna beställas av systemansvarig i föreningen, namnen hittar du under menyn ”Organisation – Arbetsgrupper, ansvarsområden”.
Vid förlust av parkeringstillståndet debiteras en avgift på 250 kr för erhållande av nytt.
Vid försäljning av bostadsrätten ska parkeringstillståndet lämnas kvar i lägenheten.
Boende får inte parkera på gästparkeringarna, detta kan leda till böter.
Området ska vara bilfritt och därför får du inte köra eller parkera motorfordon inne på vår gård annat än vid i- och urlastning (max 10 minuter).
Tomgångskörning är inte tillåten inom området! Avgaser kan komma in i lägenheterna via speciellt radhusens ventilationssystem.
Bilkörning till fastigheterna är endast tillåten vid handikapp- och sjuktransporter, taxitransporter – om hämtning/lämning måste ske vid entrén, transport av tunga varor, transport av flyttgods, hantverksfordon samt utryckningsfordon.
Fordonen ska därefter stå i garage, på parkeringsplatserna eller efter Östfjällvägen enligt gällande regler för datumparkering. https://www.ostersund.se/trafik-och-infrastruktur/trafik-och-gator/parkering/datumparkering.html.
Tänk också på att barn är oberäkneliga, kör därefter max 7 km/h inom området, gångfart!
Regler vid renovering.
Om ni ska renovera lägenheten se till att det blir gjort fackmässigt. Anlita yrkesmän där det behövs och se till att de har nödvändig behörighet. Informera styrelsen i god tid om ni planerar att renovera bostaden. Ska ni bara byta tapeter så behövs ingen ansökan men så fort ni gör en större förändring krävs tillstånd från styrelsen.
Om ni ska göra väsentliga förändringar av lägenheten, till exempel flytta kök eller badrum eller ingrepp i bärande väggar eller stamledningar måste ni alltid fråga styrelsen om lov, ibland kan det krävas bygglov.
Det är absolut förbjudet att förändra ventilationssystemet i bostadsrätten med exempelvis installation av köksfläkt. Det enda som är tillåtet är en spiskåpa i köket, spiskåpan är en del i fastighetens ventilationssystem. Tillufts- och frånluftsdon får inte byggas bort eller bytas ut.
Tänk på att styrelsen behöver ett bra beslutsunderlag, med ritning för dokumentationens skull. Var god och respektera att styrelsen behöver rimlig tid på sig för att kunna ta ett korrekt beslut. Det kan annars få allvarliga konsekvenser, till exempel att du blir tvungen att återställa det du gjort.
Genom åren har styrelsen fått in del förfrågningar om att bygga om/till av altan, uteplats eller balkong. Vi i styrelsen vill därför tydliggöra vilka regler som gäller. Syftet är att vi ska få ett trevligt område där vi kan känner att vi trivs och kan påverka vår boendemiljö. Viktigt är dock att vi bibehåller helheten i området och håller oss till de riktlinjer som är satta. Se även på denna webbplats under menyn ”Boendeinformation” – ”Balkonger, altaner och föreningens mark”.
Se även i dokumentet ”Vem svarar för underhållet” denna finns även på den här webbplats under menyn, ”Boendeinformation” – ”Regler vid renovering”. Där kan man läsa vilket underhåll som är ditt ansvar som bostadsrättshavare och vilket ansvar bostadsrättföreningen har.
.
Inga spikar eller skruvar är tillåtna på säkerhetsdörrarna, då riskerar man att förstöra värme-, ljud- och brandegenskaper! I stället kan man använda en magnetisk krok för att exempelvis även i fortsättning kunna ha en dörrkrans på dörren.
Tejp kan missfärga dörren. Om man vill sätta upp minneslappar på dörren, använd magneter i stället för tejp eller maskeringstejp som är avsedd för ändamålet!
Gruppavtal.
Föreningen har ett gruppavtal för TV + Bredband 250/50 + Telefoni Bas med Tele2.
Kabel-tv.
Gruppavtalet innebär att varje bostadsrättshavare i föreningen får tillgång till ett grundutbud av tv-kanaler. Detta innebär att vi är ett Tele2-hus och har kabel-tv-uttag. I detta avtal ingår det ett digitalt grundutbud i form av ett antal tv-kanaler, nedan ser du en lista med de kanaler som ingår i vårt digitala grundutbud.
Se även mer under menyn ”Boendeinformation” – ”Bredband och kabel-TV”.
Grundinställningar för installation av digital-tv. Nätverks-ID/Nätnummer för Östersund: 41029
Bredband.
Gruppavtalet innebär att varje bostadsrättshavare i föreningen även får tillgång till Bredband 250/50 + Telefoni Bas med Tele2.
Ny medlem behöver kontakta Tele2 vid inflyttning om man vill ta del av gruppavtalets erbjudande.
Kontakta Kundservice hos Tele2 för gruppavtal på telefon 0775-17 17 20 så hjälper man dig.
Vårt gruppavtal innebär att varje bostadsrättshavare i föreningen får tillgång till följande:
- Ett privatabonnemang på Bredband 250/50 (100-250 Mbit/s).
- Trådlös router ingår för bredband och telefoni
Man betalar inget till Tele2 för ovanstående bredbandstjänst, den ingår i din avgift till föreningen. Man kan även teckna ett större bredbandsabonnemang med rabatt.
- Ett grundabonnemang på Telefoni Bas.
Telefoni Bas ingår utan abonnemangsavgift. Man betalar endast för de samtal man ringer. Mer information finns på https://www.tele2.se/ .
Efter beställning får du abonnemang, service och support precis som enskilt betalande kunder och därför tecknas individuella avtal mellan dig som bostadsrättshavare och Tele2. Du har tillgång till dina Gruppavtalsförmåner så länge du bor kvar och avtalet mellan din förening och Tele2 gäller.
Normal leveranstid efter att Tele2 har fått din beställning är cirka en vecka. För mer detaljerad information och allmänna villkor för privatabonnemang besök https://www.tele2.se/
Eftersom den fasta kostnaden för gruppavtalet är oberoende av bostadsrättens storlek så redovisas denna som en separat kostnad på ”Hyres/avgiftsavin” från Riksbyggen och inte i månadsavgiften.
Därutöver finns det ytterligare ett alternativ för bredband via fiber tillgängligt i varje lägenhet via ett fastighetsnät. Fibermottagaren (även kallad switch och medieomvandlare i branschspråk) tillhandahålls av GlobalConnect och får inte modifieras eller bytas ut av annan än GlobalConnect. Till fibermottagaren ansluter bostadsrättshavaren en router eller nätverkskabel/ar.
Fibermotagaren är ansluten till GlobalConnects öppna fibernät och medlemmen kan beställa bredband, tv och telefoni från den tjänsteleverantör som passar bäst utifrån önskemål. Gå in på https://privat.globalconnect.se/ för att se utbudet av leverantörer. Kostnaden för beställda tjänster betalas av bostadsrättshavaren.
Gemensamhets El med IMD.
Föreningen har ”Gemensamhets El med IMD” vilket innebär att varje bostadsrättshavare slipper de fasta avgifterna till nätägaren samt grundavgiften för elabonnemang hos elleverantören.
Föreningen har egna IMD-mätare (Individuell Mätning och Debitering) från Infometric för att kunna mäta förbrukningen individuellt för varje bostadsrätt. Förbrukningen av el för varje bostadsrätt debiteras på ”Hyres-/avgiftsavin” från Riksbyggen. Det är en tre månaders fördröjning för debiteringen av förbrukad el.
Vid försäljning/överlåtelse av en bostadsrätt framgår tillträdesdatum vilket registreras centralt och därmed avslutas mätningen av el den dagen. Förbrukad el debiteras därefter den tidigare medlemmen.
Den fasta kostnaden är för mätning, redovisning och underhållskostnad. Den är oberoende av bostadsrättens storlek därför redovisas denna som en särkostnad/separat kostnad på ”Hyres-/avgiftsavin” från Riksbyggen, tillsammans med bostadsrättens elförbrukning som också blir en separat kostnad på ”Hyres-/avgiftsavin” från Riksbyggen. Se även mer under menyn ”Energi, vatten och avlopp”
Frågor eller problem?
- Kontakta alltid ordförande eller vice ordförande vid problem i exempelvis tvättstugan med mera samt om du har övriga frågor som du vill ha besvarade.
- Vid problem av akuta ärenden och att inte någon av dessa går att nå, kontakta Riksbyggens jour 0771 – 860 860.
- Har du något som måste åtgärdas i din lägenhet och du vill ta hjälp av Riksbyggen gör anmälan på https://www.riksbyggen.se/kundtjanst/ eller ring 0771 – 860 860.
Utelåst?
- Securitas sköter upplåsningsjouren. Ring 010-470 57 79.
Än en gång varmt välkommen till kvarteret Saffransbullen och vår förening!
// Styrelsen
För mer info: