Gruppavtal.
Föreningen har ett gruppavtal för TV + Bredband 250/50 + Telefoni Bas med Tele2.

Kabel-tv.
Gruppavtalet innebär att varje bostadsrättshavare i föreningen får tillgång till ett grundutbud av tv-kanaler. Detta innebär att vi är ett Tele2-hus och har kabel-tv-uttag. I detta gruppavtal ingår det ett digitalt grundutbud i form av ett antal tv-kanaler, nedan ser du en lista med de kanaler som ingår i vårt digitala grundutbud. 

Till dessa tv-kanaler tillkommer lokala grannlandskanaler och Tele2 Play.

Grundinställningar för installation av digital-tv. Nätverks-ID/Nätnummer för Östersund: 41029

Mer information om Tele2 Play finner ni på https://www.tele2.se/tv/play-grundutbud
Om någon av er medlemmar vill ha ett större kanalutbud eller en bredbandstjänst från Tele2 så kan ni gå in på Tele2:s webbplats, https://www.tele2.se/tele2-hus  där finns information kring vilka tjänster Tele2 erbjuder och vad det kostar, dessa tillägg bekostas helt och hållet av medlemmen. Det går även att ringa Tele2 på telefonnummer 90 222 för att få svar på frågor.

Bredband + Telefoni Bas.
Gruppavtalet innebär att varje bostadsrättshavare i föreningen även får tillgång till Bredband 250/50 + Telefoni Bas med Tele2. För att kunna använda tjänsterna i  gruppavtalet behöver du som bostadsrättshavare göra en beställning hos Tele2. Ny medlem behöver vid inflyttning kontakta Tele2 om man vill ta del av gruppavtalets erbjudande.
Kontakta Kundservice hos Tele2 för gruppavtal på telefon 0775-17 17 20 så hjälper man dig. 
Vårt gruppavtal innebär att varje bostadsrättshavare i föreningen får tillgång till följande:

  • Ett privatabonnemang på Bredband 250/50 (100-250 Mbit/s). 
  • Trådlös router ingår för bredband och telefoni.

Man betalar inget till Tele2 för ovanstående bredbandstjänst, den ingår i din avgift till föreningen. Man kan även teckna ett större bredbandsabonnemang med rabatt.

  • Ett grundabonnemang på Telefoni Bas.

Telefoni Bas ingår utan abonnemangsavgift. Man betalar endast för de samtal man ringer.  Mer information finns på https://www.tele2.se/ .

Efter beställning får du abonnemang, service och support precis som enskilt betalande kunder och därför tecknas individuella avtal mellan dig som bostadsrättshavare och Tele2. Du har tillgång till dina Gruppavtalsförmåner så länge du bor kvar och avtalet mellan din förening och Tele2 gäller.

Normal leveranstid efter att Tele2 har fått din beställning är cirka en vecka. För mer detaljerad information och allmänna villkor för privatabonnemang besök https://www.tele2.se/  

Befintliga kunder får i de flesta fall en rabatt på sitt befintliga abonnemang på motsvarande tjänst. KontaktaTele2 om du har några frågor. Du når Kundservice via chatt eller på telefon 0775-17 17 20, med öppettider vardagar 08.00-19.00 och lördagar 09.00-15.00.

Eftersom den fasta kostnaden för gruppavtalet är oberoende av bostadsrättens storlek så redovisas denna som en separat kostnad på ”Hyres/avgiftsavin” från Riksbyggen och inte i månadsavgiften.

 

Därutöver finns det ytterligare ett alternativ för bredband via fiber tillgängligt i varje lägenhet via ett fastighetsnät. Fibermottagaren (även kallad switch och medieomvandlareIP-Only ... FULL betalning? | Byggahus.se i branschspråk) tillhandahålls av GlobalConnect och får inte modifieras eller bytas ut av annan än GlobalConnect. Till fibermottagaren ansluter bostadsrättshavaren en router eller nätverkskabel/ar.

Om du önskar trådlöst internet (Wi-Fi) behöver du en router som kan dela internet från fibermottagaren. För att koppla ihop routern och fibermottagaren görs detta via uttaget LAN1 (Röd märkning) med en nätverkskabel.

Fibermotagaren är ansluten till GlobalConnects öppna fibernät och medlemmen kan beställa bredband, tv och telefoni från den tjänsteleverantör som passar bäst utifrån önskemål. Gå in på https://privat.globalconnect.se/ för att se utbudet av leverantörer. Kostnaden för beställda tjänster betalas av bostadsrättshavaren.


Problem som kan ge dig sämre internet i bostadsrätten. 
Missar du någon av punkter nedan, kan det hända att du inte får den internethastighet du betalar för.

Fel placering av routern.  
Den trådlösa routern bör helst placeras högt upp, öppet i ett rum och inte gömmas i ett skåp eller ett förråd. Rätt placering är speciellt viktigt för att signalerna ska kunna nå fram till flera rum.

Gömmer du routern så kan det förstöra för signalerna. Men det är inte bara dörrar och betongväggar som reducerar signalen. Speglar, centralvärmesystem och värmekablar kan också påverka räckvidden.

Du behöver en trådlös förstärkare.
I en del bostäder kommer inte ens en kraftfull trådlös router ge tillräckligt bra signal. Då kan en trådlös förstärkare också kallad ”repeater” eller ”extender”, vara en bra lösning.

Om du tar dig tiden att kontrollera hur bra eller dålig mottagning du har i hemmet, kan du snabbt lista ut om du borde flytta på routern eller om du borde införskaffa en extender för att öka räckvidden.

Förstärkaren kan ta emot den trådlösa signalen, förstärka det och sända signalen vidare.

Förstärkaren är felplacerad.
Några installerar en trådlös förstärkare och märker nästan ingen effekt av den, men det betyder nödvändigtvis inte att den inte fungerar som den ska.

I många fall är den placerad för långt bort från routern. Det är viktigt att du sätter upp den trådlösa förstärkaren på en plats där den får en bra signal.

Den trådlösa routern och förstärkaren skickar olika signaler, något som kan ”förvirra” enheterna som är tillkopplad till nätverket.

I praktiken skapar en förstärkare ett nytt trådlöst nätverk. Det innebär att om du flyttar dig från en plats med routersignal till en annan plats med förstärkarens egna signal, kan det hända att din enhet inte byter nätverk automatiskt. Stänger du av och på WiFi på enheten kommer den direkt byta till den enheten med starkast signal.

Du använder gammal utrustning.
Internethastigheten blir inte snabbare än den svagaste länken i ledet. Även om du har en dator med det senaste nätverkskortet, kommer inte en äldre router att kunna leverera den högsta hastigheten. Motsatt kan det också vara att en äldre dator sätter stopp för hastigheten till resten av datorerna som är kopplade till nätverket, även om du har en ny router.

Med andra ord kan en gammal dator eller surfplatta, sänka hastigheten på det trådlösa nätverket och en gammal router kan inte leverera den högsta hastigheten till nyare enheter. För snabbast möjliga trådlösa nätverk bör du inte använda äldre utrustning.

Du använder fel frekvensband.
Nyare routrar sänder signaler via 2,4 och 5 GHz frekvensband, så kallad dual-band eller tri-band, medan äldre routrar endast sänder via 2,4 GHz band. Om du använder 2,4 GHz eller 5 GHz spelar mindre roll, men smartare routrar kan automatiskt fördela användarna på de banden med bäst hastighet och lägst trafik.

Om man har möjlighet att välja, så bör man använda 5 GHz, eftersom det har en högre maximal hastighet.

Om din router sänder på flera band kommer du ofta få upp till flera nätverk du kan koppla nya enheter till nätverket.

Du använder ingen kabel.
Om du har möjligheten att använda kabel till någon av enheterna, borde du göra detta.

De allra flesta routrar har nätverksportar på baksidan. Kopplar du den stationära datorn eller TV:n direkt till routern, kommer det att löna sig. Det blir mindre trafik och högre kapacitet för de enheter som använder sig av det trådlösa nätverket. Det som kan kopplas med kabel, borde anslutas med kabel.

Ditt internet är för långsamt.
Det kan bero på att du helt enkelt betalar för internet som inte är tillräckligt snabbt för dina behov – även om det blir ett allt ovanligare problem i dag.

Om du har fiber idag är antagligen hastigheten tillräckligt hög. Men om du till exempel streamar mycket, kanske internetleverantörens billigaste lösning inte är tillräckligt snabb.